MENY

Atelier Landberg

– Det här ska du inte syssla med – det är alldeles för farligt med alla lösningsmedel.
Pappa Ingvar Landberg, 84, varnade sin dotter Catarina Landberg, 56, från att jobba med screentryck.
Men hon struntade i varningen – och är i dag en av landets mest kända konsttryckare.
Atelier Landberg ligger i en gammal lokal som tidigare varit livsmedelsaffär i Stockholmsförorten Aspudden. Man måste titta på riktigt nära avstånd för att upptäcka att det är ett screentryckeri bakom skyltfönstret mot gatan. Konstgillet var där på studiebesök härom kvällen. Och ingen gick därifrån utan att förundrat säga "oj, är det så mycket arbete bakom en tryckning!"

– Det är min pappas tryckeri från början. Han övertog lokalen 1975 och startade sitt screentryckeri. Dessförinnan höll han på med att trycka bland annat reklamskyltar. Men han hade många vänner som var konstnärer och han såg att de hade behov av att screentrycka sina alster, berättar Catarina Landberg, där hon står i sin svarta tröja och svarta jeans fyllda av färgfläckar framför vacuumbordet för screentryck. 

I det stora rummet är en vägg klädd med hyllor där de tryckta alstren ligger på tork. Senaste tryckningen är en tavla, målad av Björn Wessman, 73. I ett annat hörn står ett berg av färgburkar som "kan vara bra att ha." Catarina har tryckfärgen i blodet eftersom hon vuxit upp i pappas tryckverkstad. Pappa Ingvar bröt benet när Catarina var 19 år. Han behövde en assistent – och det blev dottern. Sånt blev livet för Catarina Landberg.

Men hur var det då med pappas varning för att fortsätta jobbet där verkstaden ibland stank av thinner? 
– När vi tryckt hundra blad brukade pappa skoja och säga, att "nu har vi firmafest..."

Men i början av 90-talet utvecklade Ingvar Landberg och en kollega vattenlösliga färger, som är mycket bättre än de gamla. I dag blandar Catarina Landberg själv sina färger från färgpigment som hon köper från Frankrike. Hon slipper thinner-ruset, men slamret från tryckningen har gjort henne lomhörd.

Efter barnledighet och annat jobb kom Catarina tillbaka till pappas tryckeri för tio år sedan och för tre år sedan tog hon över tryckeriet när pappa Ingvar gick i pension.
– Jag var i valet och kvalet om jag skulle börja jobba med det här för tio år sedan – det är ju inte precis den bredaste branschen.

• Går det bra, då?
– I början gick det knackigt. Sedan kom coronan och det blev full fart. Många människor stannade hemma och hade pengar som de lade på konst.
Många konstnärer har anlitat den lilla screentryckarverkstaden som Pierre Olofsson, Madeleine Pyk, Karin Mamma Andersson, Peter Dahl (som haft en ateljé i Aspudden), Ulf Gripenholm med flera.

Catarina säger:
– Jag vill inte jobba utan att konstnären medverkar. Jag vill att det ska vara ett samspel för att konstnären ska känna att hon eller han får fram alla detaljer i en tavla. Under pandemirestriktionerna Face-tajmade jag med konstnärerna under processen. Man ska veta att själva tryckningen är det minsta jobbet.

Hon brukar trycka 100 exemplar. Det är inte gjort på en kafferast.

– Nej, minst en eller två veckor tar det.
De "Konstgillare" som är med på nästa årsmöte kommer att få chansen att vinna ett par tavlor som Catarina Landberg har tryckt.

Text & foto:
TOMMY SCHÖNSTEDT



Bakom ett skyltfönster i Aspudden gömmer sig Catarina Landbergs screentryckarverkstad. Där fick hon sina första färgfläckar på kläderna när hon var 19 år.

Catarina Landberg visar Konstgillets besökare den senaste tryckningen av Björn Wessmans färgstarka tavla.

Cirka 150 blad trycker Catarina av varje tavla. Hela processen kan ta två veckor.

– Minsta jobbet är själva tryckningen, säger Catarina som här tvättar efter en tryckning.

Tidigare använde Catarina Landberg färg med thinner som lösningsmedel. I dag är det vattenbaserat dom gäller. Och hon blandar själv färgerna.

Konstnären Björn Wessberg, 73, och hans hund Nizzi på besök för att hämta några av de tryckta alstren på Atelier Landberg.