MENY
H&M satsar på klädreparationer i Norge

H&M satsar på klädreparationer i Norge

04.03.2019
AKTUELLT | Med sitt nya koncept Take Care vill H&M slå sig in på klädreparationsmarknaden. Efter Tyskland och Frankrike har koncernen nu lanserat konceptet i Norge och köper in sig i verksamheten Repairable.

H&M:s koncept Take Care består av produkter, vägledning och tjänster som ska hjälpa kunderna att fräscha upp, reparera och göra om kläder, skor och accessoarer. Konceptet har funnits ett tag i Tyskland och Frankrike och har nu lanserats i Norge. Där har koncernen dessutom investerat i Ingvill Kerobs företag Repairable, en digital tjänst som länkar samman skräddare och skomakare och som har fasta och förhandsbestämda priser på de lagningar som görs. Det skriver Habit.

I slutet av september öppnade det nya konceptet en pop-up i H&M:s butik på Bogstadsveien i Oslo. Pop-upen var öppen en vecka. Nu kommer butiken att fungera som en inlämningshub när kunder vill få plagg och skor lagade via tjänsten Repairable. Till att börja med testas projektet under sex månader.

Take Care-konceptet delas in i tre delar: produkter, tjänster och vägledning. Bland produkterna finns tvättpåsar, tvättmedel och skovårdsprodukter och i butiken finns guidning i hur du tar hand om kläder och skor.

H&M har inte meddelat om och när koncepter når Sverige.