MENY
Märta och Berta – två kvinnoöden knyts samman tack vare stor matta
Aviva Scheiman håller i diplomet och Karin Larsson Rydén håller i kameran under en coronasäkrad utdelning i Tegnerlunden.

Märta och Berta – två kvinnoöden knyts samman tack vare stor matta

02.03.2021
PRESSMEDDELANDE | 2019 sålde Stockholms Hantverksförening en gigantisk matta från Märta Måås-Fjetterström på en designauktion i London. Pengarna mattan inbringade lade grunden till Märta Måås-Fjetterström-stipendiet.

Det kvinnliga guldsmedskollektivet 21 GRAM är den första mottagaren – och i höst ska deras stipendieprojekt redovisas i form av en utställning som hyllar 100 år av kvinnlig rösträtt i Sverige och som lyfter fram kvinnliga smeder under temat Swedish Grace.

Aviva Scheiman driver det kvinnliga kollektivet 21 GRAM tillsammans med Karin Larsson Rydén. I sin ateljé skapar de smycken och konstverk av gediget hantverk.

Aviva kommer från en lång rad av starka, kvinnliga hantverkare, där urmodern i Sverige och hennes stora inspirationskälla är hennes morfars mormor Berta Neuberg Fink. Berta kom till Sverige som barn från Raczki i ryska Polen och bodde hela sitt liv i Haga i Göteborg. Vid 42 års ålder blev Berta änka med 12 barn och i arkiven står hon i resten av sitt liv omnämnd som ”hattmakarenka”, vilket vid den här tiden ofta var den bästa möjligheten för en kvinna att kunna försörja sig på sitt hantverk.

Det var hårda tider i Göteborg i början av 1900-talet och de fyra äldsta av barnen skickades iväg till USA, men dog alla ganska unga i TBC eller spanska sjukan och familjen tappade kontakten. Nu har Aviva med DNA-test hittat deras barn och barnbarn som sparat gamla bilder och historier om Berta som Aviva kunnat ta del av för att bygga upp och berätta historien om sin Berta.

   - Ju mer jag letar, desto mer spännande information hittar jag om Berta, om hantverkare, om den tidens Sverige, om kvinnornas roll i samhället, och om mig själv. Ju mer jag hittar om min egen historia, desto mer självklart blir mitt formspråk och de budskap mina verk förmedlar, säger Aviva.

Märta och Berta dog samma år, 1941 och har båda lyckats lämna efter sig ett stort kulturarv. Märta i spår av sina fantastiska mattor och Berta i spår av sina 12 barn som alla följde hantverkets bana.

   - 21 GRAM har alltid brunnit för gediget hantverk, resor, geometriska former och art deco, och har länge beundrat Märta Måås-Fjetterström, Hilma af Klint och de starka kvinnor på 1800-talet som tog sig fram som konstnärer och hantverkare under en tid där dom knappt hade några rättigheter, säger Aviva och fortsätter:

   - Jag fastnade för Märta Måås-Fjetterströms historia när jag började studera historiska arkiv på Linköpings universitet. Kursen hölls i Vadstena slott och jag visste då inte att Märta hade en så stark koppling till staden och att mycket av hennes inspiration kommer därifrån. Naturen, religiösa budskap och en stad så stark präglad av hantverk ända sedan heliga Birgittas tid.

Kollektivet bakom 21 GRAM vill skapa en dialog med det förflutna. Med uråldriga tekniker, gediget hantverk, nytänk och samarbete vill de göra verklighet av sin idé att med smycken och metallskulpturer berätta historier om kvinnor genom tiderna.

Stipendiet på 50 000 kronor kommer 21 GRAM att använda till att skapa en grupputställning som hyllar 100 år av kvinnlig rösträtt i Sverige och som lyfter fram kvinnliga smeder under temat Swedish Grace. Utställningen äger rum i Stockholm under hösten 2021. Tid och plats är ännu inte bestämt, utan beror till viss del på hur restriktionerna utvecklar sig under året.

Huvudansvarig för projektet blir Aviva Scheiman, född 1975 i Viksjö utanför Stockholm. I mormors guldsmedsbutik såddes hennes intresse för guld och skapande. Hon visste då inte att hon kom från en lång rad av hantverkare från Göteborg. Utbildad guldsmed i Köpenhamn, mottog hon sitt gesällbrev i Stadshuset 2001. Sedan 2004 har hon drivit eget på Tegnérgatan 45 i Stockholm och för några år sedan slog hon sig ihop med Karin Larsson Rydén och bildade 21 GRAM.

Karin Larsson Rydén, född 1977, är ekonom och guldsmed utbildad i Köpenhamn och startade på verkstan som Avivas lärling. Karin har starka kopplingar till Norrland och har en helt egen historia att berätta där hon väver sina ord till guld.


Utdelare av stipendiet var styrelseledamöterna Pia Mills och Sofia Björkman.


Om Märta Måås-Fjetterström-mattan som lade grund till stipendiet

2019 sålde Stockholms Hantverksförening en gigantisk matta från Märta Måås-Fjetterström på en designauktion i London. Det är sällan man ser mattor i den här storleken, över 40 kvadratmeter är den. Det är därför extremt få ställen där den kan användas och ännu färre där den kommer till sin rätt. Sedan Stockholms Hantverksförening flyttade sitt kontor från stora lokaler i Blåsut till betydligt mindre inne i centrala Stockholm år 2015 hade mattan legat hoprullad i ett magasin, något som inte var till mattans fördel. Mattor mår bäst av att användas.

Märta Måås-Fjetterström-mattan beställdes till föreningens styrelserum i dess dåvarande lokaler på Brunkebergs Torg 1947. Mönstret är helt unikt och har bara använts till just den här mattan. Den är designad av Barbro Nilsson och handvävd av Elsa Paulsson och Gulli Jönsson.

   - Representanter för Märta Måås-Fjetterström kontaktade föreningen för att höra om vi var intresserade av att sälja mattan på en stor designauktion. Eftersom mattor inte mår bra av att bara ligga hoprullade i och vi inte kunde se att den skulle komma att användas inom överskådlig framtid diskuterade vi saken i styrelsen och tog beslutet att sälja mattan, säger Stefan Fritzdorf, ordförande för Stockholms Hantverksförening.

Stockholms Hantverksförenings styrelse bestämde att pengarna som mattan inbringade skulle öronmärkas för ett ändamål för Hantverkets bästa. Resultatet blev Märta Måås-Fjetterström-stipendiet.


Förutom 50 000 kronor fick stipendiaterna ett diplom designat av Lars Fuhre och inramat av vår medlem Key Creation. De fick också var sin cavaflaska designad av vår styrelseledamot Bea Szenfeld i samarbete med Regnbågsfonden samt var sin Märta Måås-Fjetterström-bok.


Kriterier till stipendiet:

  • Du/företaget/organisationen behöver vara medlem i Stockholms Hantverksförening.
  • Du behöver vara svensk medborgare. Företag/organisation som söker behöver ha sitt säte och verksamhet i Sverige.
  • Stipendiet går till en extraordinär insats inom hantverket.
  • Projektet ska genomföras det kommande året.
  • Stipendiaten ska redovisa sitt projekt när det är slutfört. Det kan ske i form av exempelvis utställning, föreläsning eller skriftligen och bestäms av stipendiaten i samråd med Stockholms Hantverksförenings medalj- och stipendiekommitté.

 

Läs mer om stipendiet >