MENY
Rekorduppslutning när Konstgillet besökte Vårsalongen
Maud Furusjö beundrar verket 17000 på Liljevalchs vårsalong.

Rekorduppslutning när Konstgillet besökte Vårsalongen

27.02.2019 | Text & foto: TOMMY SCHÖNSTEDT
KONSTGILLET | Blev du också sugen på att börja måla eller skulptera? – Vi blev det definitivt, säger äkta paret Eva Envall och Pelle "Charlie" Jäderås som besökte Liljevalchs vårsalong med Konstgillet.

Det blev rekorduppslutning när Konstgillet inom Hantverksföreningen besökte Liljevalchs vårsalong härom dagen. Närmare 50 medlemmar slöt upp och guidades av konstpedagogen Cecilia Gottfridsson, ett välkänt ansikte på museer i Stockholm.

STORT INTRESSE. Konstgillet besökte Liljevalchs vårsalong. Nästan 50 medlemmar lyssnade till guiden, konstpedagogen Cecilia Gottfridsson, som lotsade deltagarna mellan konstverken.

Det slogs också rekord på Vårsalongen. I år skickade 3 500 konstnärer – 1 000 fler än förra året – in ansökningar och juryn fick titta på omkring 15 000 konstverk innan de kunde bestämma sig för de 254 verken.

 

LOPPISFYND. Klara Bergman Fröberg har gjort skulpturen "Historiesprickor" av gamla loppisfynd.

– Att märka i år är att det föreställande måleriet har tagit större plats, säger Cecilia Gottfridsson.

 

DROTTNINGHOLM FRÅN OVAN. Känner du igen landskapet? Titti Winblad har avbildat Drottningholm sett från molnen.

Den tavla som väckt stor uppmärksamhet är "Röd sand", som har målats av pseudonymen Bullevuttan. I stället för en mullig kvinna som kliver upp ur sjön är det konstnären Anders Zorn (1869-1920) som naken och frustande kliver upp ur badet.

– Det är utställningens dyraste verk, priset är satt till en miljon kronor, säger Cecilia Gottfridsson.

 

EN ZORNTAVLA! Det här är Vårsalongens dyraste tavla – 1 miljon kronor får du den för – som är målad av pseudonymen Bullevuttan och föreställer konstnären Anders Zorn som kliver upp ur sjön.

Ett annat omtalat verk är "17000" – en gigantisk installation med 17 000 små träfigurer i var sitt litet fack. Verket täcker en hel vägg och de små träfigurerna symboliserar olika människoöden, människor som kan komma att utvisas från Sverige till Afghanistan.

 

17 000 ÖDEN. Kollektivet Forma har gjort en gigantisk skapelse med 17 000 små träfigurer. Var och en ska symbolisera afghanska flyktingar som kan komma att utvisas från Sverige. Maud Furusjö beundrar verket.

Och så har vi Stefan Bennedahls skulptur "De aderton", som föreställer krisen inom Svenska akademien.

Hur då?

Jo, det är bara elva stjärtar som besitter de aderton stolarna ...

 

STORT MYSTERIUM. Konstverket "De aderton" föreställer krisen i Svenska akademien. Bara elva stolar upptagna. Frågan som diskuteras: vem har köpt konstverket? Kan det vara någon av de aderton?

Man kan tala om mersmak efter besöket på Liljevalchs. Eva Envall och Pelle "Charlie" Jäderås, flitiga medemmar i Konstgillet, blev helnöjda.

– Jag blev sugen på att göra något själv, kanske sy, särskilt sedan jag såg konstverket med en klänning som var sydd av gamla handdukar, säger Eva Envall.

 

BLEV SUGNA. Äkta paret Eva Envall och Pelle "Charlie" Jäderås blev inspirerade av all konst – och öste beröm över konstpedagogen Cecilia Gottfridsson.

Pelle Jäderås fyller i:

– Det är viktigt att vi alltid har en bra guide vid våra evenemang. Cecilia som visade oss runt var duktig och kunde ge oss bakgrunden till de flesta konstverk.

 

DUKTIG GUIDE. Cecilia Gottfridsson har i 20 år guidat på olika konstmuseer. "Jag får alltid lära mig något nytt", säger hon.