MENY
Så hanterar Hantverkarna dina personuppgifter

Så hanterar Hantverkarna dina personuppgifter

07.03.2019
MEDLEM | Den 25 maj börjar den nya lagen om dataskydd, GDPR, att gälla. Så här hanterar vi dina personuppgifter.

Har du hört talas om GDPR? Det står för General Data Protection Regulation och är en ny dataskyddsförordning som börjar gälla inom EU den 25 maj. GDPR ersätter den svenska personuppgiftslagen (PuL).

Det är viktigt för oss på Hantverkarna att du känner dig trygg med hur vi hanterar dina personuppgifter. Därför är vi öppna med hur vi samlar in, behandlar och delar med oss av den data som vi sparar hos oss.

Vårt mål är att skapa en så bra upplevelse som möjligt för dig. Vi behöver därför dina personuppgifter för att hantera ditt medlemskap och för att kunna nå dig med nyhetsbrev och erbjudanden. Vi delar eller säljer aldrig vidare dina personuppgifter. Leverantörer av våra IT-system som medlemsregister och ekonomisystem, kan ha tillgång till personuppgifter i underhålls- och supportsyfte, men de har inte rätt att använda dem.

Den nya lagen innebär att du som medlem eller kund har ett antal rättigheter. Du har bland annat rätt att beställa ett registerutdrag med dina personuppgifter, till exempel namn och kontaktuppgifter. Du kan också när som helst avanmäla dig från vårt nyhetsbrev eller be oss att vi tar bort dina personuppgifter.

Du behöver inte göra något, men om du vill kan du läsa mer om GDPR och ta del av vår personuppgiftspolicy på vår hemsida.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer om dina rättigheter eller hur Hantverkarna hanterar dina personuppgifter? Gå in på vår GDPR-sida eller kontakta oss på telefon 08-442 78 44. Du kan också mejla oss på info@hantverkarna.se.